Les tres bandes sonores d'un llibre artesà

Quina és la banda sonora d'un llibre artesà? La música que escoltes mentre l'escrius, la que et marca el ritme quan l'enquadernes, o la que escolta qui el llegeix? A llibres artesans comparteixo la banda sonora que he escoltat durant el procés artesanal d'enquadernació.
banda sonora llibre

Ara que hem aconseguit desfer-nos del mite de la productivitat multitasques "First-Generation iPad: The Perfect Hack for Focus?", tenim força clar que per aconseguir resultats òptims és important centrar-nos en el que estem fent a cada moment. En aquest sentit, la música que escoltem no interfereix físicament amb la nostra feina o lleure, com ho pot fer un mòbil, una consola de jocs, una novel·la enganxifosa o un entrepà de tonyina, però ens pot destorbar si ens impedeix focalitzar-nos.

L'experiència ens guia en escollir la música adequada en cada cas, potser segons el nivell d'introspecció necessària. Per exemple, en escriure et concentres en tu mateix, mentre que en manufacturar el llibre et focalitzes en cada pas del procés. Així, en la creació d'un llibre artesà podríem distingir tres etapes amb necessitats musicals ben diferents.

1- En escriure necessito una música amb la que no m'impliqui emocionalment, que emmascari els sorolls del carrer i m'indueixi a un ritme pausat. No puc escoltar la meva música preferida ja que si així ho faig, en pocs minuts estic gaudint les cançons més que no pas escrivint. És l'etapa de la introspecció i de l'aïllament, i per tant escullo peces meditatives, normalment instrumentals i de ritme pausat, com per exemple l'àlbum “Sufi” d'Al Gromer Khan.

2- Segons el meu estat anímic, durant el procés d'enquadernació escullo una obra que actuarà com a mantra. En ple procés artesà no necessito una música de fons, sinó deixar-me guiar per un ritme més accelerat i marcat. Per exemple, la banda sonora de “Seven Swords”, de Kenji Kawai (el film no val la pena, però les cançons són ideals per treballs artesans).
Sigui quina sigui l'elecció, la música és fruit de l'estat emocional i també influeix en aquest, i si estem focalitzats es transmet al llibre juntament amb tot allò que participa de nosaltres en el procés artesà: els nostres sentits, coneixements, habilitat manual, etc... Per tant, la música que considero part del llibre és la que escolto durant aquesta etapa.

3- Si entenem que una obra no es crea quan s'escriu sinó quan es llegeix, la lectura de l'obra seria la tercera etapa amb banda sonora pròpia d'un llibre. En el taller "Nuevos caminos de edición" del PodCAmp Barcelona va sorgir aquest tema tangencialment: un escriptor pot suggerir en un ebook unes cançons per acompanyar el text, i incloure fins i tot uns enllaços directes al spotify, per exemple.

Personalment no escolto música en llegir (o escolto o llegeixo), així que tampoc suggereixo cap música per a la lectura de l'obra. El que si que comparteixo des del Juny d'aquest any és la música que m'ha marcat el ritme durant el procés artesà d'enquadernació. Aquesta és la que considero la banda sonora del llibre.

relacionat
articles: 
Compartir llibres artesans